"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

söndag 22 januari 2012

Låda och musikinstrument


Nu är en vecka av kursen avklarad och vi har kommit igång med en hel del roliga saker. Vi började veckan med att starta vår digitala portfolio som är detsamma som den här bloggen. Här kommer jag uppdatera om min musikutveckling och om allt som vi gör i kursen. Jag kommer här även lägga upp bilder, videos och ljudklipp som även de visar på min utveckling och vad det är vi gör i kursen.

Vi har under denna veckan tillverkat en låda i studiegruppen. Lådan skall representera oss som individer och som grupp. Det är svårt att komma på hur man kan representera oss som grupp när vi inte har arbetat så mycket ihop tidigare men här har ni i alla fall en bild på lådan då den nästan är färdig:

Detta är ett jättebra arbetssätt som man kan utveckla mycket i olika sammanhang, kanske framför allt vid temaarbeten i förskolan. Barnen får tänka till kring vad som skall stoppas i lådan, hur den skall utformas och vad syftet med den är. Det är ett bra sätt att använda för att göra en uppgift konkret. Arbetar man till exempel med temat ”hösten” kan barnen få fylla lådan med saker som är förknippade med höst, på så sätt blir det konkret och något de kan återkomma till.

Kring lådan skall vi även i gruppen göra en estetisk presentation om oss själva som individer och som grupp. Det har vi påbörjat denna vecka och kommer fortsätta med det nästa vecka så mer information om det kommer då.

Som avslut på veckan var vi i bildsalen och tillverkade våra egna ljudverktyg. Vi skulle tillverka ett maraccas-liknande instrument, ett sorts slagverk och ett valfritt. När jag gjorde mitt maraccas-instrument använde jag mig av en rulle av kartong, tejp, gips och målarfärg (den rosa på bilden nedan). Som slagverk valde jag bara att använda mig av två träbitar i olika storlekar som ger bra ljud när de slås ihop. Dessa målade jag blå. Avslutningsvis valde jag att göra ett tamburin-liknande instrument med hjälp av ståltråd och kapsyler. Detta instrument är nog det jag blev mest nöjd med själv då det ger bäst ljud och ser bäst ut.

Att skapa instrument/ljudverktyg är också det något som lätt kan användas i förskolan. Barnen får möjlighet att använda sin kreativitet och musik blir plötsligt något som de själva är med och skapar och som de kan ta på.

2 kommentarer:

  1. Tycker detta inlägg var jättebra för här tar du upp vad ditt syfte är med denna blogg och du förklarar på ett bra sätt. Sen tycker jag att du har fått in lite vad du förväntar dig utav specialiseringen musik, har jag tolkat det när jag har läst inlägget.

    Du har beskrivit instrumenten du har gjort och hur du har gått tillväga när du har gjort dem vilket jag tycker är kanon! Det är lätt att förstå hur du har gjort om jag skulle vilja göra instrumenten i förskolan.Det jag skulle vilja veta mer om är vilka tillfällen i förskolan och på vilket sätt du skulle använda dig av instrumenten och hur du skulle ta in dem? Det var lite funderingar jag fick!

    Det är en jättefin blogg! :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle kunna tänka mig att använda mig av instrumenten vid många olika tillfällen i förskolan. Till exempel vid fri lek eller samling. Vid samlingen kan både jag och barnen använda oss av instrumenten. Att tillverka instrumenten blir också ett bra tillfälle till skapande och samtal som kan främja språkutvecklingen. Med hjälp av instrumenten kan jag även uppmuntra barnen till att skapa egen musik.

    SvaraRadera