"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

fredag 30 mars 2012

Färger, toner och ackord

Förskolan skall sträva efter att varje barn:

  • Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
  • Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
Under passet vi hade med färger, toner och ackord fick vi testa på flera aktiviteter som man kan använda sig av för att lära barnen att arbeta med musik.

Vid en aktivitet vi gjorde använda vi oss av en sorts fallskärm i olika färger och instrument med samma färger som fallskärmen. Alla fick sitta vid varsin färg och fick varsitt instrument. En gick runt på fallskärmen och när han/hon trampade på den färgen man satt vid skulle man spela på instrumentet. Efter en stund bytte man "ledare" och till slut hade alla fått testa på att vara ledare.

Senare gjorde vi en liknande övning men i stället för att en promenerade runt på fallskärmen delades vi upp i olika färggrupper och så fick en sitta framför och visa upp prickar med färger (röd, grön eller gul). När ens färg visades skulle man spela på sitt instrument och efter en stund bytte man "ledare".

Båda dessa övningarna tycker jag var jättebra och verkligen genomförbart i barngrupp. Det är dels roligt för barnen att få testa på instrument, samtidigt som de måste vara uppmärksamma och bara spela när deras färg visas. Barnen får även möjlighet att öva sig i ledarskap. Gällande ledarskap tror jag att den första övningen är enklast för barn som kanske inte vågar vara ledare. Vid den första övningen ligger inte fokuset så mycket på den som leder eftersom man bara behöver hålla koll på dess fötter och vart han eller hon står någonstans. Vid den andra övningen däremot sitter ledaren framför alla andra och fokus är helt på den personen.

Här är en bild från den dagen: 


1 kommentar:

  1. Det var en bra förklaring om hur "fallskärmsaktiviteten" och "färgleksaktiviteten" gick till. Om jag själv inte varit med på lektionen skulle jag ändå kunna använda aktiviteten genom denna beskrivning!!!

    SvaraRadera