"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

fredag 30 mars 2012

Musik, genus och mångkultur

Det diskuteras mycket om genus i samhället idag. Vad är "flickigt" och vad är "pojkigt"? Hur ska tjejer, resp. killar vara? Ska det vara någon skillnad alls? Är det någon skillnad och vad är det i så fall som gör att det är det?

Vad man än har för åsikter kring genus är det ett ämne man som pedagog ständigt måste hålla sig uppdaterad kring. Vad som säkert är lätt att se förbi är hur djupt rotat genusskillnader finns i samhället. Vi ser det dagligen i reklam, böcker, filmer och även i musik. Det finns musik som marknadsförs för att det främst skall vara riktat mot killar, och det finns musik som marknadsförs främst för tjejer. Trots att musiken kan uppfattas som bra av båda könen. Om man ser till instrument så är det till exempel "bara" killar som spelar trummor. Tjejer som spelar trummor är en minoritet. Likväl som det är få killar som spelar till exempel blockflöjt. Varför är det så? Borde inte tjejer ha lika stor möjlighet att spela trummor och killar ha lika stor möjlighet att spela blockflöjt? Hur ska vi arbeta för att motverka detta? Det är frågor som vi som pedagoger måste ställa oss själva. Ofta.

Något annat som är väldigt aktuellt idag är mångkultur. Vi lever i ett samhälle där många olika kulturer existerar och tack vare tv och internet möts vi ständigt av nya kulturer. Det är viktigt att detta uppmärksammas redan på förskolan, bland annat för att för att förbereda och förklara för barnen vad det innebär att komma från olika kulturer. Våra olika kulturer påverkar till exempel vilken sorts musik vi lyssnar på. Den sortens musik jag lyssnar på skulle alltså på sätt och vis kunna förklara hur jag är som person, vilken kultur jag tillhör och hur min uppväxt har varit. Men det är förstås lite luddigt ändå eftersom vi ständigt utvecklas och tar till oss av ny musik och nya kulturer. Här är i alla fall en av de låtar jag tycker bäst om idag:




4 kommentarer:

  1. Du frågar dig hur vi ska motverka att flickor och pojkar gör stereotypa val av instrument. Hur tänker du själv att detta kan motverkas?

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att man kan visa själv genom att göra visningsinstrument som kanske inte är så stereotypa. Men även tillgången till material och färger påverkar såklart barnens val. Men jag tror att för att kunna motverka det fullt ut måste det finnas med i vardagen på förskolorna och inte "bara" vid olika små aktiviteter.

      Radera
  2. Det var intressant att läsa det du skrivit om både genus och mångkultur. Men på vilka fler sätt än genom musik kan pedagogerna öka förståelsen för varandras kulturella tillhörighet i förskolan?

    SvaraRadera
  3. Det finns såklart många sätt för att öka förståelsen för varandras kulturer i förskolan men jag tänker att några sätt kan vara att ta in musik, mat, film och sådant från andra kulturer. Man kan även läsa sagor på andra språk om man har möjlighet till det eller ha temaveckor med olika länder och kulturer.

    SvaraRadera