"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

måndag 5 mars 2012

Lyssna, vad hör du?

Under detta pass fick vi lära oss olika sätt att lyssna på musik. Analytiskt lyssnande hör ihop med frågan "Vad är det för musik?". När man lyssnar analytiskt lyssnar man efter vad det är för olika instrument som spelas i låten. Man kan även lyssna på musik associativt. Det innebär att man lyssnar på musiken som spelas och funderar på vad låten associerar till. Alla associerar olika. Har man inte hört låten tidigare kanske man associerar till olika saker på grund av volymer eller toner. Har man hört låten tidigare däremot kanske man i stället associerar till det tillfället då man hörde låten eller brukar höra låten. Ett tredje sätt att lyssna på musik är meditativt. Vid denna sortens lyssnande ligger inte musiken i fokus utan den finns bara i bakgrunden under tiden som lyssnaren tänker på något annat.

Förutom olika sorters sätt att lyssna på musik finns det även olika delar i musik man kan tänka på som till exempel toner och volym. Detta är något som lätt kan användas för att förstärka till exempel spänningen i en saga man läser. Man kan som pedagog använda sig av exempelvis stark volym och/eller mörka toner när något spännande händer i sagan.

Det finns många anledningar till att använda sig av musik när man till exempel läser sagor. Musiken kan som sagt förstärka händelserna i sagan. Den kan samtidigt bidra till att barnen får lättare att koncentrera sig. Musiken kan användas i stället för bilder i sagorna så att barnen själva får drömma sig bort och associera som de själva vill. Musiken är även bra att använda för att få barnen att varva ner och slappna av vilket kan behövas för många barn.

Förskolan skall sträva efter att varje barn:
"Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv" - Lpfö 98

3 kommentarer:

  1. I detta inlägg har du fått med att man kan lyssna på musik på olika sätt. Du tar även upp att man kan använda musiken i sagoläsning vilket kan få barnen att koncentrera sig mer i sitt lyssnande. Du nämner även att musiken kan användas till avslappning och få barnen att varva ner.
    Du lyfter även att människor lyssnar på olika sätt när man lyssnar till musiken. Detta kan vara bra för endel läsare eftersom musik är så mycket mer än bara sång och instrument. Även här har du lyckats få med vad läroplanen säger.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker detta är ett jättebra inlägg för du tar upp hur man kan använda sig utav musiken i verksamheten men även hur pedagogen kan gå tillväga. Jag känner att jag får inspiration om hur jag kan använda mig utav musiken i verksamheten. Tycker också om att du har lagt in läroplanen för det stärker ännu mer det du skriver, du skriver också på ett enkelt sätt så man förstår vad du vill ha fram.:D

    SvaraRadera
  3. Sussie: Kul att du uppmärksammat de delar som jag försökt lägga fokus på. Musik är en viktig del i vardagen både för vuxna och barn och det ska bli roligt att se hur man lyckas ta in det i förskolan.

    Sara: Tack! Jätteroligt att du känner dig inspirerad av vad jag skrivit. :)

    SvaraRadera