"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

torsdag 24 maj 2012

Leda musikpass 2

Detta var andra tillfället då vi fick möjlighet att leda musikpass. Jag och min studiegrupp valde att arbeta med tema "trafik". Förra musikpasset vi ledde hade vi tema "elefanter". Vi valde temat främst för att vi tycker att det är viktigt att arbeta med i förskolan och skolan. Barn möts av olika sorters trafik dagligen och det är viktigt att de för deras egen säkerhets skull känner till information om trafik och hur de ska bete sig när de befinner sig i trafikerade områden.

Så här gick vårt pass till:
  • Vi inledde med att läsa en saga om "Herr Gårman".
  • Efter sagan berättade Sussie om trafikljus och mer information om herr gårman och hade en liten diskussion med "barnen". 
  • Vi spelade/lärde ut 2 låtar där jag spelade gitarr och lärde ut låtarna. Den ena låten fick "barnen" bara följa med på när de kände att de kunde den (vi sjöng den flera gånger) och den andra låten lärde jag ut frasvis innan vi sjöng hela låten. 
  • Vi promenerar ut i parken med barnen. Barnen får på sig reflexer innan vi går iväg och på vägen möter barnen olika trafiksaker och vi spelar upp och dansar med till en låt. 
  • Väl framme i parken pratar vi med barnen om vad vi varit med om under dagen och vad vi lärt oss och avslutar med en lite omgjord version av "kom nu alla mina små kycklingar" som i stället blev "kom nu alla mina små trafikanter". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar