"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

torsdag 24 maj 2012

Litteraturseminarium 1

Wiklund (2009) menar att samhället idag ställer mycket högre krav på barn och ungdomar än de gjorde förr.

Detta är något som jag tog fasta på vid detta litteraturseminarium och som jag anser är viktigt att man ständigt fortsätter diskutera. Eftersom samhället blir mer och mer öppet tack vare tv, internet, telefoner och allt vad det är så får barn idag automatiskt in mer information. Samtidigt blir det allt vanligare att föräldrar (och säkert i många fall även pedagoger) lägger mycket beslutsfattande på barn. Sett till mina egna erfarenheter från arbete inom barnomsorgen och från VFU är det ofta som barn får göra olika mer eller mindre svåra val. De ska ta ställning till vad de ska leka med, utan att de nödvändigtvis ens känner till alternativen.

Nästan dagligen hör jag föräldrar i mataffärer som frågar sina barn vad de ska äta till middag. Beslut som så länge jag kan minnas tidigare har fattats av föräldrar. Barn är inte vuxna och de borde inte ta vuxna beslut.

Jag anser att det är viktigt att vi skyddar barn från att bli vuxna så snabbt som möjligt. Barn idag får ändå till sig mer information än de fick för bara 20-30 år sedan. Nyheter och reklam gör att barn ständigt blir pumpade med information och olika valmöjligheter. Därför tror jag att det är viktigt att man som pedagog inte lämpar över för mycket ansvar och beslutsfattande på barnen eftersom de ibland bara behöver få vara barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar