"Musik är en högre uppenbarelse än all visdom och filosofi." - Ludwig van Beethoven

onsdag 30 maj 2012

VFU

Idag har jag varit ute på min femte och sista VFU-dag. Det blev aningen senare i kursen än jag hade tänkt mig och planerat på grund av sjukdomar och annat som kommit i vägen men nu är det minsann gjort. Idag hade jag en jättetrevlig övning med barnen (min handledare var med för att observera). Jag hade förberett mig genom att välja ut två stycken låtar. Den ena låten skulle vara med text och från början hade jag tänkt välja en låt med svensk text men eftersom jag lyssnar ytterst lite på svensk musik och inte lyckades hitta något som jag ansåg bra nog så fick det bli en med engelsk text som jag visste att barnen skulle tycka om. Det blev årets melodifestivalenvinnare Loreen med låten Euphoria som jag valde. Den andra låten ville jag skulle vara instrumental och därför valde jag en av de instrumentala låtar jag tycker är allra bäst och som berör mig mest, nämnligen Bellas Lullaby.

Jag valde ut fyra barn att göra "övningen" med. Från början var det tänkt att jag skulle ha två pojkar och två flickor men eftersom en av pojkarna jag valt ut inte ville vara med så fick det bli tre flickor och en pojke i stället. Jag tvingar inte någon att vara med på något de inte vill, det blir inget bra resultat av det då hur mycket man än försöker.

Jag började med att samtala med barnen och ställa frågor till dom om musik och vad det kan innebära att lyssna på musik. Jag frågade om man kunde känna på något speciellt sätt när man lyssnar på musik varav barnen snabbt svarade att man kunde känna sig glad, ledsen, pirrig i magen och yr (efter att ha dansat till musiken). Jag frågade även vart och hur man kunde lyssna på musik och barnen kom med många kreativa förslag som affären, hemma, i bilen, på telefonen, på stranden och så vidare.

När vi (enligt mig) hade pratat klart om det delade jag ut var sitt papper åt barnen och ställde en burk med tuschpennor (barnens eget val) i mitten av bordet så att alla skulle kunna nå. Därefter förklarade jag att vi skulle lyssna på en låt och att var och en av dom fick rita precis vad de ville men att det skulle vara något som de tänkte på när de hörde låten. Jag vet av tidigare erfarenheter från den barngruppen att pojken som var med ibland kan ha svårt att uppfatta instruktioner eftersom han ofta har för bråttom att börja för att hinna lyssna. Därför blev jag väldigt förvånad när jag såg att han förstod instruktionerna snabbast av alla. När alla hade ritat färdigt till första låten (Euphoria) satte jag igång den andra (Bellas Lullaby) och vi upprepade samma sak igen.

Till Euphoria ritade barnen följande:
Barn 1: Loreen och hennes bakgrundsdansare på scen.
Barn 2: Loreen med en mikrofon.
Barn 3: Loreen och hennes stuga.
Barn 4: Familjen på stranden, i havet där de lyssnade på musik på pappans mobil.

Till Bellas Lullaby ritade barnen:
Barn 1: En balettdansös.
Barn 2: En människa som spelar piano.
Barn 3: Loreen och hennes hus.
Barn 4: Hello Kitty och hennes kompis (med förklaringen att hon lyssnat på musik när hon lekt med Hello Kitty på sitt rum).

Tyvärr glömde jag av att dokumentera eftersom jag valde att lägga fokus på att samtala med barnen under tiden. Att jag dessutom använde Spotify på telefonen för att spela upp låtarna gjorde att jag inte ville använda telefonen till att samtidigt ta kort. Men här är i alla fall youtube-klipp med låtarna jag spelade upp:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar